Alla inlägg under oktober 2011

Av Therese Gustafsson - 31 oktober 2011 20:29

Jag köpte för en tid sedan nya knoppar. (12 stycken, för att vara precis)

Tanken var att jag skulle byta ut tråk (Ikea) knopparna till dessa söta porslinsknoppar.Jag hade en sådan vision om hur fint det skulle bli, men nu vet jag inte längre.Dom sitter kvar.Men jag är kluven.Ska jag ha kvar dom? Varför är jag inte nöjd? Frågorna hopar sig.Inget bra svar har jag.Eller?


Och en liten braskis bara. Då Tyra kommer in i rummet, där byrån står säger hon, utan att veta.

Mamma, något känns annorlunda här inne.Jag berättar att jag bytt ut knopparna.

Åhhh mammas flicka, hon märker att nått är annorlunda.Har vi en framtida inredare där kanske   


Här kan ni göra en insats.Vad tycker ni, och JA det är en viktig fråga och jag menar allvar.Jag skojar aldrig om inredning   Ni kan vara brutalt ärliga om ni vill, men ha i åtanke att knopparna kostade 59:- för två stycken á 12 st (nä det kanske inte var så farligt) Ibland är det en chansning.Ibland blir det inte som man tänkt sig.


Kom igen nu då!Var inte blyga.För större bild,klicka på bilden.


Före:

Efter:

   


Av Therese Gustafsson - 31 oktober 2011 06:48

Dagis (eller personalen på dagis) har planeringsdag idag och därför är det stängt. Jag blir hemma med barnen.


Denna vecka blir vi ensamma hemma, då R ska på jobbresa.Åker i morgon och kommer hem på fredag eftermiddag.Tur att man har barnen som sysselstätter mig. 

Det betyder alltså att min mamma får sitta lite barnvakt då jag ska träna.Hoppas att hon kan och vill?   För jag går inte en vecka utan att träna.Så är det bara.Inte en chans!


Idag ska jag göra något så ovanligt som att baka matbröd. Dinkelbröd.Det är lite vitt mjöl i men inte mycket, bara en annan massa nyttigt i.Kommer naturligvis att lägga ut bild på brödet med recept.


Vi får se vad vi gör av resten av dagen, jag och barnen.Ska njuta av en dag med mina gullungar.


Av Therese Gustafsson - 30 oktober 2011 07:16

Innan man fick sina små gullungar betydde vrida om klockan, att man fick sova en timme extra.

Då barnen kom så betyder det (ibland) att få gå upp en timme tidigare. Det är inte bristen på sömn som är jobbigast, det är tiden på dygnet man måste kliva upp.Det känns som att gå upp mitt i natten, då man kliver upp klockan 5. Hur ska barnen veta att medan dom sov vred vi klockan tillbaka en timme    Kan inte förklara något för barnen som jag själv tycker är ologiskt och fortfarande tycke är vansinnigt.Om det är någon som vet varför vi har det, så snälla upplys mig om varför.Tack


Vi var ju dock på lite festligheter igår och barnen somnade lite senare än vanligt.Det skulle visa sig vara bra för då sov dom lite längre (med betoning på lite) Vi fick sova till klockan 7 (vintertid) alltså det blir klockan 8 sommartid.


Bra bra bra.


 



Av Therese Gustafsson - 29 oktober 2011 21:54

Vilken underbar dag! 

Noel hade bestämt att vi skulle gå upp redan kl.06:10.Han hade väl på känn att det skulle bli finväder, och att vi skulle ta vara på soltimmar?Vi la oss i soffan under en filt och kollade på Timmy Lamm.Jag smögsov.


Vi åt en finfin frukost, och mammisen (jag alltså) slog på stort och gjorde scones,kokade ägg och gröt. jojomensan!


Vid kvart över tio tog jag på mig träningskläderna och lite jävlaranamma och drog iväg på ett (tungt)spinningpass. Härligt sätt att starta dagen på.


På eftermiddagen åkte jag, Noel och Mia till väsby C. Vi shoppade lite present, fikade och Mia charmade Noel. Mia är helt underbar med barn och det är trist att hon inte har egna.Jag vet att hon skulle bli en så bra och kärleksfull mamma!Hon har nog allt ett litet barn kan behöva. Hoppas dock att hon kommer att bli en del av mina barns liv.Det vill jag!

Jag och Noel kom hem runt halvfem och då var det bara att byta om till kalaskläder och åka iväg till Årsta för att fira Linus (R´s kusin) som fyllde 20.Jag och barnen åkte hem vid 21 och pappan stannade kvar. Tyra verkar gå och bli risig och hon var inte alls på g, ville nästan bara sitta i mitt knä hela kvällen.


Självklart knoppade barnen in i bilen på vägen hem.Det är så mysigt och rofullt att köra bil då barnen sover.Lugnt och stilla.

Men, sedan ska man bära in dom i huset (fortfarande sovandes).Två.Själv.Dom väger bly då dom sover och jag ska upp en trappa för att komma till sovrummen.Har man tur så vaknar dom inte, medan man ska trixa av jackor, skor och kläder.I kväll hade jag tur.


Måste, för övrig säga att jag avskyr att man måste ställa om klockorna två gånger om året.Jävla påhitt! Det betyder alltså, om Noel väljer att vakna kl 06:10 i morgon också, är kl.05:10.Psykologiskt jobbigt!


Nu.Sova

Mia tog denna bild, och jag ångar att jag inte tog en bild på Mia och Noel.Jaja det får bli nästa gång.


Nöjd pojke som fick fika med favoritflickorna   


  

Noel ville att jag skulle hälsa att hans frisyr ser lite konstig ut för att han har använt mössa 

Av Therese Gustafsson - 28 oktober 2011 21:12

Baka är terapi för mig.Inget får mig så lugn och lycklig som att få skapa sötsaker.Jo, det blir mest det. Det och att rensa och sortera gör mig lycklig och harmonisk. Har en teori. Ett inre kaos men ett ordnat yttre.Kanske det stämmer just nu.


I allt och hemmets julspeciellt så fanns dessa cupcakes.


 


Christmas cupcakes.

12 st.

3 Ekologiska ägg

2 dl. strösocker.

1 tsk.vaniljsocker

100 gr.smör

0,75 dl.mjölk

3 dl vetemjöl

1½ tsk.bakpulver

1 tsk.malen kanel

½ krm.malen neljika

1 nypa salt.


Peanut butter frosting:

½ dl. jordnötssmör

2.2½ dl.florsocker

2 msk kakao av god kvalité

1 tsk vaniljsocker

100 gr.Philadelphiaost

1 msk.nypa salt.


Gör så här:

1.Sätt ugnen på 175 grader.

2.Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3.Smält smöret och häll i mjölken och blanda i äggsmeten.

4.Blanda vetemjöl, bakpulver,kanel,nejlika och salt.

5.Placera ut muffinsformarna på en muffinsplåt och fyll formarna med smeten.

6.Grädda i mitten av ugnen 15-17 minuter.Prova med teststicka, stickan ska vara torr.


Frostingen:

Rör jordnötssmör, florsocker, kakao,vaniljsocker och philadelphiaost.Tillsätt kaffet och vispa frostingen krämig med elvisp.Bred över frostingen på kakorna och garnera med cocktailbär, pistagenötter, pekannötter, guld nonstop och silverkulor.


    


Av Therese Gustafsson - 27 oktober 2011 20:46

Ok.Dom dagar jag är och tränar då barnen ska sova, läser R en saga för barnen gemensamt.Sedan går han och lägger dom i sina egna sängar.Allt detta gör jag också då jag är själv med barnen.


Det finns dock en skillnad. Då R nattar så behöver han inte ligga brevid Noel tills han somnar, men jag, JAG ska nämligen ligga brevid honom tills han somnar. Kan det vara på det viset att han spelar på hans moders blödande hjärta?


Då Tyra var i Noels ålder så somnade hon in själv.Kanske dags att ta tag i det och få honom att somna själv, uppenbarligen har han det ju ändå i sig.


Minstingen you know     


Av Therese Gustafsson - 26 oktober 2011 13:34

Skrattar alltid lika mycket och lika högt då jag ser denna.Det är humor i världsklass.

 




Ovido - Quiz & Flashcards