Alla inlägg under september 2011

Av Therese Gustafsson - 30 september 2011 20:19

Då jag vaknade i onsdags så var jag förkyld.Kanske inte det bästa som kunde hända, med tanke på att jag skulle (ska?) springa på lördag.5 ynka km var det tal om.


Så nu sitter jag här och känner efter (med ett glas rött på bordet).Nä, jag har inte ont i halsen..Snorig? Jo, jo snorig är jag.Lite hostig också..Men kan man springa? Jag vill springa, jag tycker om att springa.Jag vill springa.


Ok, jag är uppenbarligen inte kapabel att fatta några egna beslut, inte just nu.Kanske man ska ut och pröva hur man känner sig benen i morgon fm? Kanske snöra på sig skorna och dra en repa runt kvarteret för att känna hur det känns? Eller är det dumt att utsätta sig för det? Jag har inte tränat sedan i tisdagkväll och jag saknar det!

Loppet går 13:10.Hagaparken. vi får se?

Av Therese Gustafsson - 30 september 2011 20:00

Ok, det må vara hänt att den är mysig,Skön att bära. Men alltså allvarligt.Den är fuuuul, min mening alltså. Lite teletubbies varning. Nä, kalla mig gärna gammalmodig, men jag föredrar i sådana fall En T-shirt och ett par mjukbrallor.


   

Av Therese Gustafsson - 29 september 2011 20:49

Jag har inget bra tålamod, men då jag är sjuk, då är det sjukt dåligt.Biter ihop så att lagningarna spricker i tänderna för att inte fräsa åt barnen (inte alltid med ett gott resultat)


Som för att bara ta ett exempel på hur otrevlig jag kan bli.Det ringer på hemtelefonen vid halv fyra i eftermiddags, jag svarar.

-Therese

-Hej, vi söker Robert Gustafsson, är han hemma?

Jag: Han är inte hemma, han arbetar!(Brukar inte gemene man göra det vid halvfyra en vardag em?) Han är faktiskt dessutom inte hemma förrän i morgon kväll.

Han:Jamen, du kanske är hans sambo eller fru?...Här avbryter jag honom, då jag inser varthän detta barkar.

Jag:Jo, men jag har inget intresse av att prata, varken tid, ork eller lust! Men om jag kanske kan ge R ditt privata telefonnummer så kanske han kan återkomma då det passar honom?

Han avböjde dock, och sa att han skulle återkomma.Det är inte mycket som talar för att han kommer att göra det dock.Uppdraget slutfört!

Kanske att jag sårade honom och jag vet att han bara gör sitt jobb.Men va faaan! Skaffa ett nytt jobb, ett riktigt jobb!


Jag sa ju att jag inte är en trevlig sjukling.Håll undan!!


Snart är jag tillbaka till den snälla, trevliga Therese.Nu ska jag vika tvätt och det blir man ju inte heller glad över..


Av Therese Gustafsson - 29 september 2011 08:07

Det är alltid ok att säga till en person att dom är smala,Kanske det tom finns vidirga människor som säger, spinkiga, men det är aldrig ok att säga till en överviktig att dom är tjocka eller feta.Vad fan är det om?


Nu ser jag det personligen inte som ett problem för att jag har haft gåvan och hjälp av bra gener, att vara smal men ändå fått former.Och jag har aldrig sett min "litenhet" ( Är 160 cm lång väger ca 50 kg.) som ett problem, eller ett komplex heller.

Men jag vet att det kan göra ont att få höra sådant, lika ont som för en fet person att få höra att dom är feta. Det är inte ok att häva ut sig det! Vissa kan faktiskt ha komplex över att dom är smala, men har svårt att gå upp i vikt,fast dom försöker.Tänk på det!


Och även om jag inte tar åt mig, då det finns taktlösa människor som säger dylikt, så vet jag att det finns människor som gör det.Och det är inte ok!Smalt folk har också känslor, damn it!


Handlar det om kroppsideal? Att det är mer accepterat att vara smal, och att smal människa, är lika med lycka? 

Sååå många gånger man inte har hört "Men du behöver ju inte träna, du som är smal,du behöver inte gå ner i vikt". Eller "Du kan ju äta vaaaaad som helst och du går ju ändå inte upp i vikt" Eller och den absolut värsta! "ät upp dig lite" Förvisso stämmer allt det, jag kan faktiskt äta vad som helst och jag går inte upp i vikt, men det ska väl inte användas mot mig? Dont hate me, congratulate me  

Men det sticker i ögonen på folk.

Skulle aldrig i min vildaste fantasi säga till en överviktig "Men du, borde du verkligen ta den där kakbiten?" Eller " du som är så fet ska väl inte äta onyttigt, här har du en frukt istället"


Bara för att man är smal så betyder det inte att kroppen mår bra av att äta onyttigt, Socker, chips och annat junk är inte bra för kroppen oavsett om man är tjock eller smal! Eller att kroppen inte behöver röra på sig, hålla kroppen igång, DET mår den bra av.Och jag mår både fysiskt och psykist så bra mycket bättre då jag får gå och träna, eller gå ut och springa. Männsikokroppen är gjord för det!


Så tänk på det! Men jag är inte arg   


Det här är det tjockaste jag har varit.Med Noel.Jag gick upp 13 kilo med båda våra barnen, och gick ner dom snabbt. Livet är orättvisst.

 

 Värkarbete.Trött.Frågor?

Den osminkade sanningen     

Av Therese Gustafsson - 28 september 2011 13:17

Som jag har gått på, om att jag aldrig blir sjuk.Antar att jag förtjänar det då. Känns ju sisådär inför det lopp jag ska (skulle?) springa nu på lördag, men vad gör man?Kusin är också risig och vi skulle göra detta tillsammans, som en kul grej.Nähä inte det!


Hann iväg på ett spinningpass igår kväll, men någon mer träning denna vecka lär det ju inte bli.

Körde iväg barnen till dagis i morse och sedan då jag kom hem så gick jag raka spåret till sängen och sov.Kan inte komma ihåg då man låg och sov mitt på dagen, bara sådär.Vaknade vid tjugo över elva och magen skrek efter mat, inte konstigt eftersom att jag inte hade ätit någon frukost heller.


Nu ska jag vila upp mig och bli frisk.Skitförkylning, som sätter käppar i hjulet.Mycket rår man inte över.

Av Therese Gustafsson - 27 september 2011 17:53

Idag är det en riktig pissig dag.Därför ska jag skriva något som stört mig ett tag, men eftersom att jag inte är en person som stör mig på saker (eller jo)


Något som stör mig är då man, varje gång man går ut från en affär, jobbet eller varför inte shoppingcenter för den delen, så blir man tvungen att inhalera ett halsbloss från någon annans cigarett!! SLUTA RÖKA MIG I ANSIKTET!!!

Vidrgit!!


Snart blir det spinning och sedan är jag glad igen, kanske!

Av Therese Gustafsson - 21 september 2011 20:47

Känns som att jag är inne i ett väldigt bra flyt med min träning nu.Då jag var ute och sprang i eftermiddags var det som att jag svävade fram.Kände ingenting i benhinnorna, som jag gjort tidigare och som gjort mig så jäkla irriterad eftersom att jag i övrigt känt mig stark och min kondition är bra.Idag kändes allt...Harmoniskt.


Fick dock en gliring av R ikväll. "Var det inte du som brukade kalla det för ut och vädra sin egen dödsångest" Ok.Jag tar tillbaka allt.Jag fullkomligt älskar att springa!Skulle kunna göra det varje dag om det inte vore för att kroppen ska "vila" Dessutom måste jag köra spinning också :)


Hoppas på fortsatt flyt.Håll undan gott folk, jag är ostoppbar!

 


Av Therese Gustafsson - 18 september 2011 13:21

Även fast det händer så mycket i ens liv just nu så förmår jag mig inte att skriva om det här.

Jag vet hur det fungerar, om man inte uppdaterar bloggen ofta så dör den och likaså inspirationen till att skriva.

Ska dock göra ett nytt tappert försök med återuppliva lusten att blogga, man vet ju hur kul det är att titta tillbaka och reflektera över saker som har hänt.Inga ursäker, inga undanflyker.Bara att köra på och inte titta tillbaka.

Dessutom är det briljant att länka till FB då blir det fart på statistiken.Hepp Men jag är ingen som skriver för skrivandets skull, måste ha något vetttigt att skriva OM. Fast det är klart, vem ska bestämma om vad som är vettigt?  

Jag är hes i dagsläget och en liten tendens till halsont, hoppas att det stannar där och inte utvecklar sig till någon långdragen förkylning.Det har jag varken tid eller lust till!.Ändock var jag ute på en PW med finaste Mia i 1,5 timme i fm. Det var som vanligt fullt av struntprat och en massa skratt.Efteråt mår man bra.Härligt


Jag har riktigt flyt då det kommer till träningen och jag har kunnat köra mer än vad jag trodde var möjligt.Det känns mycket mer än bra. Så om inte någon infektion sätter käppar i hjulet så hoppas jag på att kunna fortsätta i samma anda (Av erfarenhet så vet jag att jag tacklar av lite om jag gör uppehåll för tex. sjukdom) Man blir ju dessutom riktigt sporrad då man SER att det ger resultat, både för det ytttre och det inre välbefinnandet :) Skulle nog faktiskt kunna säga att det är, efter barnen det bästa jag gjort.Börjat träna. Människokroppen behöver få röra på sig.Vi är inte gjorda att sitta still vid ett skrivbord dagarna i ända.Punkt slut! För er som undrar blir det mest styrketräning och spinning.

Men efter (påtryckning) av min goa kusin Sara ska jag även springa ett lopp den 1/10.5 km.Har då även varit ute och sprungit (Kan säga att benhinnorna gillar det inte, och det är ingen myt.Dom finns på riktigt och dom känns) Tar mig nog runt men inte mycket mer.


Dessutom har jag lagt av med vitt bröd.Ska bli bättre på att baka bra, grovt bröd själv.Vitt mjöl är rent skit som bara ger en kortsiktig mättnadskänsla och uppblåshet.För att inte tala om sockret.Nä fy faaan, inget mer sånt!

Trodde faktiskt att jag skulle sakna mackorna, men icke! Det enda jag kanske saknar är att baka fikabröd, men å andra sidan kanske jag kan baka och ta med till jobbet.Jag kan bli en feeder   

Ovido - Quiz & Flashcards