Alla inlägg den 27 november 2011

Av Therese Gustafsson - 27 november 2011 20:14

Vilken helg.Kvalitetshelg med barnen.Me like a lot!

Idag vaknade vi runt halvåtta och tände det första ljuset till frukosten. Tyra fick äran.

                                                     

Efter frukosten drog vi igång med Saffransbaket.Denna gång valde jag ett recept som min vän Maria gör.På kall mjölk och rumstempererat smör och naturligtvis Kesella.

Eftersom att jag bakade på kall mjölk så tog jäsningen lite längre tid.Degen fick jäsa i två timmar.Det visade sig vara bra för o´boy vad den jäste!! Jag är mycket nöjd med slutresultatet och bullarna blev B E A utiful!! Barnen fick göra sina lussekatter och jag gjorde bullar med mandelmassa som fyllning.

Egentligen har jag det verkligen inte i mig att baka med barnen.Det blir mjöligt, stökigt och barnen bråkar med varandra över ytan, det bufflas och tjuras.Nästa gång får dom baka på köksbordet istället.

Och jag är osäker om dom kommer att minnas julbakandet med sin mamman med värme? (Handen på hjärtat så får man ju lite bryt då det bråkas.Jag är bara mänsklig) 

Jag fick helt enkelt vara så pedagogisk jag bara kunde och lät dom hållas och det gick faktiskt riktigt bra och dom sa efteråt att dom tyckte att det var roligt. Jag andades ut.

Jäst färdigt   Sockerbagare (konstigt ljus=konstig bild)   


På eftermiddagen kom farmor och farfar över och fikade med oss.

                    Jag vet vad ni tänker. Fan vad omogna ni är! Seriöst   

                       Smaskens!       Barnens mästerverk! 


Nu kommer det att gå undan mina vänner.Håll i hatten!

Trevlig 1:advent!

 


Av Therese Gustafsson - 27 november 2011 19:57

Tyra är så himla duktig på att skriva nu och hon vill inget annat.Jag blir lika imponerande varje gång hur snabbt barn lär sig saker och knäcker koden.Fantastiskt

Så ett julkappstips.Skrivböker/dagböcker

 

Ovido - Quiz & Flashcards