Alla inlägg den 3 januari 2012

Av Therese Gustafsson - 3 januari 2012 23:45

Den här soppan tycker jag att ni ska pröva. Lätt att tillaga och riktigt god. Angelica bjöd mig på den då jag var och hälsade på henne.

Har lagat den vid flera tillfällen här hemma. GOTT!

 




Kräftsoppa.

2 msk smör

2 st rivna morötter

2 msk vetemjöl

8 dl vatten

2 st fiskbuljongtärningar

400 gr kräftost

1 burk kräftstjärtar

2 dl creme fraiche

Dill efter smak.

Nypa svartpeppar


Gör så här:

Fräs dom rivna morötterna i smör.

Strö över mjöl och späd med vatten.

Tillsätt buljongtärningarna och svartpeppar.

Låt puttra i 10 minuter.Rör om då och då.

Skicka i mjukosten, creme fraiche och dill.

Småkoka i 5 minuter.

Häll i kräftstjärtarna.Smaka av och njuuut!

Mat
Av Therese Gustafsson - 3 januari 2012 21:03

Barnen och jag fortsätter vårat jullov. Vi är slöa och jag känner att vi måste styra upp något att göra. Vi sover till runt åtta-halvnio på morgonen, hur ska man orka med att gå upp kvart i sex nästa vecka?Jamen just det, man har inget val.Det är bra.

Sedan äter vi frukost, klär på oss och sedan är klockan redan halv tolv, eller där omkring. Men jag mår bra och njuter av den tid jag har med barnen.Snart är det dags för jobb och passa tider.Hej och hå.

Tyra är mycket hos Tuva (granntjejen) antingen leker dom där eller så är dom här. Igår var hon hemma hos henne medan Noel och jag handlade.Då vi satt i bilen på väg hem från affären, så säger Noel -Mamma jag har inga kompisar   Jag -Jo men det har du ju, fast dom leker du med på förskolan. Men jag förstår vad han menar.Han menar ju att Tyra leker och går hem till kompisar, men det gör inte han. Vid 3 år gör man ju inte det, då vill man ju att mamman ska vara med. Det lät bara så sorgligt och hjärtskärande att han sa så. Men det dröjer inte länge innan det börjar att bli dags för honom att leka borta, eller här hemma, med sina alldeles egna kompisar.

I morgon blir det förmodligen frisörbesök med Noel.Önska mig lycka till för att han har nämligen fått för sig att han ska ha långt hår....


Ta hand om er.


Ovido - Quiz & Flashcards