Alla inlägg under november 2011

Av Therese Gustafsson - 5 november 2011 11:15

Anna körde onsdags- sanning och jag kör på lördags-sanning.


Osminkat.Stort va?!  Jag vågar, vågar ni?

 







Av Therese Gustafsson - 5 november 2011 10:16

Denna goda rätt tycker jag att ni ska laga någon dag.



Överbakad laxfilé:


2 dl västerbottenost

1,5 dl hackade räkor i burk, lake

1 dl creme fraiche

0,5 dl hackad dill

0,5 hackad gräslök

1 dl färdig skagenröra

2 tsk röd stenbitsrom

Salt och peppar. 


1.Dela laxen i fyra portionsbitar och placera i ugnsform (eller i folie) salta och peppra.

Rör ihop övriga ingredienser i en bunke.

2.Bred över fyllningen på laxbitarna. (stäng inte folipaketet helt, gör som en lite skål så att fyllningen får lite färg i ugnen)

200 grader i mitten av ugnen till innertemperaturen är 55 grader.


Servera med kokt potatis och valfri grönsak.

Gött!



Mat
Av Therese Gustafsson - 4 november 2011 21:34

Jag har inte alltid varit rädd för att flyga, jag har faktiskt tidigare tyckt om det.


Men sedan jag blev mamma så tycker jag att det är obehagligt, jag gör det för det är det absolut smidigaste sättet att komma dit man vill på kortast tid.Och jag låter aldrig mina rädslor styra mitt liv.JAG styr mitt liv.

Alltså jag låter inte min rädsla eller obehag över att flyga hindra mig.Jag flyger. Jag är inte heller rädd för att dö för min egen skull, jag har ingen dödsångest på det sättet.Jag är rädd för att dö från mina barn."Överge"mina barn.


Då kan ni då förstå vilken ångest jag hade för att flyga då jag och R skulle till London för ett år sedan.BÅDA föräldrarna skulle då alltså "riskera sina liv" Tänk om något händer med oss båda! Var nog tillräckligt blek för att en flygvärdinna skulle komma fram till mig och fråga om jag ville ha lite vatten innan vi skulle lyfta (Jag tänkte mig något starkare, men jag fick inte den frågan) Jag tackade dock nej till erbjudandet men övervägde att be henne lova mig att vi inte kommer att störta ner mot marken och dö. Allt gick såklart bra och ingen dog och jag vågar flyga igen.


Jo, jag vet.Jag kör bil dagligen och jag riskerar livet bara där.Jag vet allt det där.

Kanske till och med större statistiskt sätt än att jag skulle störta med ett plan och dö.Men rädslor är ju ofta irrationella och ologiska.


Då kan ni förstå hur mycket jag skrattade då jag läste Alex Schulmans bok "Att vara med henne är som att springa uppför en äng och inte bli det minsta trött" Jag skrattade så tårarna sprutade då jag läste om då han skulle flyga till finland.


Tillåt mig att citera.I korta drag.Det roligaste.

"Jag betraktar mina medpassagerare på planet.De sitter där och läser morgontidningen.De dricker sin kopp kaffe.De sover.De lyssnar rofullt på musik.De tänker inte på att de sitter i en dödsmaskin och att det när som helst kan säga PANG, där försvann motorn, och PANG igen, där förlorade vi trycket i kabinen och mackor och väskor flyger i luften, flygvärdinnan ber fader vår i ett hörn, piloterna ropar MAYDAY och de passagerar som inte gråter har tuppat av i ren skräck.Nej, de sitter där och tänker inte alls på detta.Jag menar att de är ignoranta inför döden.De saknar respekt för den.Det gör mig så förbannad av att se dem sitta och koppla av.Och när jag tittar på dessa fullständigt ointresserade , apatiska människor-Denna människoboskap som bara vill bli fraktade från A till B-Så hoppas jag att det faktiskt ska säga PANG och att motorn ska trasa sönder och att det ska säga PANG igen och där förlorade vi trycket i kabinen. Jag skulle kravla fram till de här idioterna och skrika "Vad sa ni nu då? Vad sa ni nu?! Nu läser du inte din tidning längre,va? Nu sitter du inte och halvsover och lyssnar på Sting i din Ipod?Nej, för nu håller vi på att dö, hör du det,och det förtjänar fan du, din ignorante djävul!"

Av Therese Gustafsson - 4 november 2011 09:01

Som jag säkert sagt förr, och jag vidhåller fortfarande att det kostar mer än det smakar att sälja saker på blocket.

Det är i alla fall min åsikt.

Därför ger jag helst bort pryttlar jag inte längre behöver eller vill ha till vänner om dom vill ha något.Annars "hotar" jag alltid om att kasta och det får alltid igång folk och då tar dom det i alla fall.Mohahaha   


Det som prövar mitt tålamod mest med att försöka sälja saker på blocket är att "folk" ska hålla på att strula med att JAG ska leverera objektet till köparen!? (trots att man skriver i annonsen att objektet hämtas av köparen) Ehh du vill ju köpa, då är du så god att hämtar den själv!!

Eller den här.Man får ett mail/sms med frågan om objeket fortfarande finns kvar till försäljning.Man svara ja.Och sedan inget mera.Som att då är jag inte intresserad längre.The chase is better than the catch?


Jag har inga problem med att folk vill pruta.Men jag vill ha en snabb affär!Kom hit, betala och försvinn med objeket och dig själv! Inget strul.Tack


I övrigt gillar jag tanken på att återanvända saker, bara jag slipper sälja själv.

It´s not worth it!

Av Therese Gustafsson - 3 november 2011 21:11

Näpp, nu går jag och lägger mig och läser.Har någon läst denna? Var den bra? Eller säg inget.Jag vill inte bli färgad av er   

Jag lämnar en recension sedan. Tyckte mycket om "Skynda att älska" så förväntningarna är höga.

Tack för idag.


Natti natt. 

 

Av Therese Gustafsson - 2 november 2011 21:35

Fina barn.Älskade ungar.

Ibland är det lätt att man tar barnen för givet.Allt rullar på och man tar sig sällan tid att känna tacksamhet.Ska bli bättre på det, lovar. Men vilken ynnest det är att man fått dom.Den största och finaste gåvan.Man ska tänka så och fånga varje ögonblick man få ha dom i sin närhet.



Underbaringarna!

   




Av Therese Gustafsson - 2 november 2011 13:29

Tänkte att jag skulle anamma detta med bättre sömn. Därför gick jag och la mig redan klockan halv nio igår.Låg och tittade i nya numret av Lantliv.Släckte lampan vid nio.Försökte somna.Vred mig.Tänkte.Vred mig.Grubblade lite mer. Vände sida på kudden.Tänkte.Suckade.Föraktade mig själv som inte kunde somna. Vred mig igen.Ångade upp mig lite till.Funderade på att gå upp och värma lite mjölk.Somnande efter elva Hejja mig!


Noel kommer in till mig någon gång vid midnatt.Sedan vaknar han och hojtar om att vi ska gå upp.Jag kollar klockan, den visar 04:30.Jag svara att vi inte ska gå upp, att det är mitt i natten (typ).

Noel säger -jag har kissat! Och det stämmer (Han kissar aldrig på sig varken på dagen eller natten?)Upp ta av jamasen och tvätta honom sedan riva bort lakanet och ta det icke blöta täcket.Somna om.

Klockan ringer igen vid tio i sex och jag känner mig faktiskt ganska pigg. Det gick över och jag går i min bubbla av trötthet igen.Det kommer också gå över. Kanske man ska pröva hälsokost? Eller kanske det bara är så att det är november och mörkt = blir man trött? Jo, så är det nog. Snart hänger jag fan upp dom där ljusstakarna och stjärnorna i fönstret. Jo jag klär fasen snart granen.Bara man har nått kul att se fram emot.Helst något kul!


Jag har även en läkartid idag klockan tre.Som i och för sig inte kommer att ge mig någonting, då jag känner på mig att det inte är något galet egentligen.Mer än möjligtvis mentalt?Men inte fysiskt.Fysiskt känner jag mig stark som en oxe. Jag går dit alla fall.Om inte annat för att ömka mig en stund. Doktorn får ju betalt.Dessutom ganska bra minutpenning. Haha.Jag har i alla fall inte tappat mitt sinne för humor och det är jag glad över. Nu får jag gaska upp mig lite!Kaffe kanske hjälper?


Och jo! Jag har ju visst något att se fram mot kom jag på, och det är kul! Ska ju till metropolen Manthorpe nästa helg och till min fina vän Angelica. tillika typ min storasyster.Fan vad nice!   

Kaffe!!!

Ovido - Quiz & Flashcards