Alla inlägg under november 2011

Av Therese Gustafsson - 1 november 2011 11:26

Receptet. Det tar sin lilla tid att baka dessa men tro mig ni kommer inte att bli besvikna.Det vågar jag lova. Receptet kommer från Leila Lindholm "a piece of cake"


 


Dinkelfrallor.

14 småbröd.

35 g färsk jäst

1 tsk hel kummin

1 tsk hel anis

50 g smör

2 msk honung

3 dl kallt vatten

1 dl solrosfrön

1 dl pumpakärnor

2 tsk flingsalt

1 dl dinkelfullkornsmjöl

1 dl grahamsmjöl

2 dl siktat dinkelmjöl

4-5 dl vetemjöl special


Ägg till pensling.

Flingsalt, solrosfrp och pumpakärnor.


1. Smula jästen i en bunke.

2.Stöt kummin och anis i en mortel.

3.Smält smöret tillsammans med de stötta kryddorna och honung.Dra av från värmen och tillsätt kallt vatten.häll vätskan över jästen.

4.Rosta solrosfrö och pumpakärnorna med flingslat i en torr kastrull och tillsätt i degvätskan och rör om.

5.Blanda ner mjöl lite i taget och arbeta sedan degen tills den är släpper från kanterna.Den ska vara lite kladdig.

6.Arbeta i maskin i ca 20 minuter.

7.Jäs under bakduk till dubbel storlek i ca 45 minuter.

8.Sätt ugnen på 200 grader

9.Häll ut degen på mjölat bakbord och dela i 14 bitar.Jäs dem under bakduk på en plåt med bakplåtspapper i ca 60 minter.

10.Pensla (försiktigt annars "säckar" bullarna ihop) bullarna med ägg, strö över flingsalt, solrosfrö och pumpakärnor.

11.Grädda gyllene i mitten av ugnen i ca 10 minuter.


Utsökta!

Jag brukar frysa in brödet och sedan innan jag ska äta det så kör jag in gobitarna i ugnen på ungefär 100 grader tills dom tinat.Då får brödet en god skorpa och sedan smälter smöret så där gött, på me lite ost eller rökt skinka.Koka te och sätt dig ner och njuuuuuut.Har jag lyckats sälja in dom än eller ska jag fortsätta?   

Av Therese Gustafsson - 1 november 2011 08:31

Denna dag suger ballefjong så här långt.

Det hela började med att jag ställde min mobilklocka (använder min gamla mobil för ändamålet, och inte Iphone) Jag ställer den klockan 05:45 och den ringer klockan 05:45.Så här långt känns allt bra.

Eftersom att jag uppenbarligen inte har någon karaktär så Snoozar jag 40 minuter och går upp kl 06:30 (Jag brukar aldris snooza, men jag var bara så trött denna morgon.Ni kommer kanske att förstå senare)


Går upp och tvättar håret och känner hur det svingar till i huvudet, yrsel igen då...Fan! Inte mycket till val tänker jag, än att väcka barnen och få iväg dom till dagis.

Knatar in i vardagsrummet och ska till att sätta på tv:n och ser på boxen att klockan visst är 05:30 och inte 06:30 som jag trodde! Va?! Dubbelkollar köksklockan, även den visar 05:30.

Där slår det mig att jag glömt att vrida tillbaka klockan till vintertid på mobilen.Tack och lov att jag inte hann härja upp barnen på tok för tidigt!

Klockan 06:15 går vi upp igen, fortfarande yrslig och det enda som inte gör mig yr är att ligga på sidan i sängen. För husfridens skull klär jag dock på Noel kläderna, mamman ska nämligen göra allt och inget pappan gör duger och den här dagen var ingen bra dag att ta den striden, kände jag. Efteråt går jag tillbaka till sängen.Ligger i sidoläge och styr och ställer om direktiv till R vad som ska med till dagis mm.


R lämnar barnen och jag somnar om till klockan 8.Vaknar mindre yrslig men nu med huvudvärk. Ringer och begär en läkartid, som jag får i morgon.Hoppas dock att jag kan jobba före den läkartiden.

R ska vara borta resten av arbetsveckan och kommer hem på fredagkväll.Såklart är denna yrsel bara tillfällig. Det går över.Det brukar det alltid göra, kommer i perioder och går i perioder.Har dessutom ett lågt blodtryck vilket kan leda till yrsel, men det är inte skadligt, bara irriterande!


Kan det varit så att jag drack dåligt eller spände nacken igår på spinningen? Eller äsch, jag ska inte gå den vägen, inte analysera sönder allt.Det är lite av mitt problem och det är inte en bra grej för man kommer inte fram till något ändå.Jag jobbar på att jobba bort det.Ibland blir man väl yr och det behöver inte betyda något.Det är som det är!

Sömn sömn sömn.Tänk god sömn.Tänk kvantitetssömn Therese.Fokus på det!


Tack och hej från en smått irriterad tjej.



Ovido - Quiz & Flashcards