Direktlänk till inlägg 5 oktober 2011

Om att tappa ansiktet.

Av Therese Gustafsson - 5 oktober 2011 21:32

Jag är långt ifrån felfri, jag vet för er som känner mig kanske tänker "jomen det är hon ju, vad säger hon?" men det är så, jag har fel och brister precis som ni.Dåligt tålamod (Nä, det blir inte bättre då man fått barn, men man får bita ihop lite mer)


Bara för att ta ett exempel. Då barnen strular, eller bråkar och man har försökt att vara pedagogisk och försökt resonera hit och dit, förhandlat, hotat, mutat.


Då det känns som att  inget fungerar.Alla idéer är slut och även så tålamodet.Även fast man har bitit ihop så man fick huvudvärk.

Då visar sig den fula nunan sitt ansikte.Och man står och gormar som ett litet barn åt sina barn, man går ner till deras nivå och blir 3 år.Vackert va? Och inte alls omoget. Det har väl till och med hänt att man har brutit ihop i tårar, då det varit som jävligast.


Jag samlar och sansar mig och ber oftast, men inte alltid om ursäkt att jag har överreagrat (om ja har gjort det dvs).Jag tycker inte att man ska behöva be om ursäkt så fort man har blivit arg och skällt på barnen, ibland ÄR det nödvändigt, som i del av uppfostran .Man ska lära sina barn att lyssna och respektera då andra vill säga något.Då lyssnar man!

Men då jag ber om ursäkt så kommer det från hjärtat och inte för att jag har dåligt samvete. Och efteråt så kommer den pedagogiska mamman fram och vi kan sitta tillsammans i mitt knä och resonera och reda ut.Krama och pussa.Försonas, det är härligt.Åskovädret är över och det är lungt och skönt och luften känns klar.


Jag försöker att förklara att mamma är bara en vanlig människa med känslor och jag blir också ledsen, gråter och ibland blir jag flyförbannad.Jag är inte felfri eller övernaturlig på något sätt, även om dom tror det ibland.

Vill att mina barn ska se att jag kan vara glad och skratta, men att jag också kan bli förbannad och säga ifrån då jag tycker att jag blir behandlad dåligt, som då dom inte lyssnar på mig.DET vill jag lära mina barn.Ta ingen skit, från någon!! Stå upp för vad du tror på och låt ingen annan säga åt dig att du inte kan, eller får!Och glöm inte att vara snäll mot folk, som förtjänar det.


I övrigt är mina ungar dom mest sockersöta i hela världen, och jag älskar dom mest och bäst.och dom bråkar nästan aldrig med varandra.Ok det sista var ljug, men det första menade jag.Från botten av mitt hjärta!Vad vore jag utan er?


Har ni lärt er nått? :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Gustafsson - 12 februari 2012 21:40

I fredags pratade jag med en kollega angående min huvudvärk och yrsel. Hon hade en kompis som också hade liknande problem, och hon gick till en naprapat och han kunde se precis vad problemet låg, och hon fick hjälp.   Jag har inga problem med var...

Av Therese Gustafsson - 11 februari 2012 16:04

Jag slog upp mina blå klockan 06:20 denna lördagmorgon, då hade jag sovit klart.Alla andra familjemedlemmar snarkade vidare.Somnade strax efter 22 igår och sov genom hela natten, med undantag då Noel ropade från sin säng.Enligt R ska jag bara ha hojt...

Av Therese Gustafsson - 7 februari 2012 19:51

Då R kom hem ikväll så hade han med sig denna till mig. Sådant uppskattas mycket. Tack fina du    Den delar vi på, nu på lördag.Jag lagar mat.                                                                                                ...

Av Therese Gustafsson - 6 februari 2012 20:18

Barnen får mig glad och le flera gånger varje dag.Dom är så underbara.För att inte såra dom, kan man inte alltid börja skratta, men tro mig ibland är det svårt..   Noel 3 år står och duschar. Noel" Jag vattnar mig" Jag" Så att du ska växa?" ...

Ovido - Quiz & Flashcards