Alla inlägg den 6 oktober 2011

Av Therese Gustafsson - 6 oktober 2011 19:34

Äntligen så har hon fått baka igen. Denna paj vill jag lova är smarrig.Det vet jag inte med säkerhet förstås eftersom att jagt inte har smakat den än. Men om jag ska tro mina kollegor (och det är klart jag gör)så ska denna paj/kaka vara något i hästväg.Och att den doftar och ser underbar ut verkar mer än lovande.


Inte nog med att jag brukar förgylla kollegorna bara med min närvaro på jobbet,nu så ska jag även ta med denna i morgon, med hemmapiskad (såklart!) vaniljsås.Men jag är ju en feeder  så jag kanske inte ens äter något själv, kanske alltså.


För er som vill pröva.


Tant bruns äppelpaj.

 Deg till botten:

3 dl. vetemjöl.

2 msk.strösocker

150 gr.smör

2 msk. kallt vatten.


Fyllning:

5 st. syrliga äpplen.

½ dl kanel.


Deg till lock:

200 Gr.Smör

2 dl. strösocker

3 dl.vetemjöl

1 ½ tsk.Bakpulver


Gör så här:

Hacka ihop ingredienserna till bottendegen.Kan köras i matberedare.Tryck ut degen i en form med ca 5 cm.hög kant.

Skala, kärna ur och klyfta äpplerna och lägg dom i pajskalet.

Strö över kanel.

Ingredienserna till locket lägges i en matberedare.Kör tills degen blivit smulig.Fördela smulet över äpplena.

Grädda i nedre falsen på 225 grader i ca.25 minuter.

Passa så att den inte blir fär brun, gyllene är bäst.

Servera med vaniljsås eller en god vaniljglass.

(Jag strödde på lite hackad mandel och pudrade över lite florsocker då den svalnat.)


                           


Ovido - Quiz & Flashcards