Alla inlägg under oktober 2011

Av Therese Gustafsson - 18 oktober 2011 13:06

Ok, meningen var att jag skulle åka till Ikea i morse.Jag var till och med på väg i bilen. Sedan slog det mig att jag var "tvungen" att köpa lite fina muffinsformar, så det blev stinsen (panduro) och Sollentuna C (Lagerhaus) Så kan det gå!


Ikea får vänta till på torsdag.Det var ju tur att jag inte åkte idag, eftersom att jag fick ett surkart mess från mamma " Varför ringde du inte mig om du skulle till Ikea, jag ville följa?!" Nu får lilla mamma följa med på torsdag istället, eventuellt får hon stå för notan också   


Låt mig säga så här, jag behöver inte köpa några muffinsformar på ett bra tag iallafall. Panduro gick bort (min åsikt) där hittade jag bara dom roooooosa med roooosorna på.

Resten kommer från Lagerhaus.Och där såg jag även muffinsplåt för minimuffins, så kunde jag inte låta bli att köpa den.Varför har jag inte haft en sådan tidigare?


Dagens skörd.Glaslyktorna kommer grån Granit.

   


Av Therese Gustafsson - 17 oktober 2011 22:44

Blev så himla glad och varm i hjärtat då jag läste min fina "storasysters" Angelicas blogg Jamen, vi växte fan upp tillsammans och hon lärde mig allt, på gott och ont ;)

Och hon tillägnade mig ett eget tillägg i hennes blogg.Var tvungen att hojta om det på jobbet och grejjer.Jamen fan, man blir ju glad över uppskattning.


Det ska bli så himla roligt att få åka och umgås med henne.Längtar massor!!    Du och jag liksom.



Kolla in här då, om ni inte tror mig:)  

Av Therese Gustafsson - 17 oktober 2011 20:00

Barnen sågade dessa rakt av, kanske lite "vuxenfika". Gillar man dock choklad så kommer man att gilla dessa. Pröva, och döm själva :)


Bounty cupcake. (Klicka för att komma till receptet)


Så här blev min. Me like!

 

Av Therese Gustafsson - 17 oktober 2011 17:37

Så roligt att få tillbaka lusten att baka igen, den försvann ett tag men nu är jag på banan igen.KUL

 



NUTELLACUPCAKES.

12 st.

3 ekologiska ägg.

2 ½ dl strösocker.

1 tsk vaniljsocker

100 gr smör

1 dl mjölk

3 ½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 nypa salt

Skal och saft från en citron.


1 burk nutella

Strössel till garnering.


1. Sätt på ugnen på 175 grader

2.Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3.Smält smöret, häll i mjölk och blanda det med äggsmeten.

4.Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner i smeten.

5.Rör ner rivet citronskal och saften av en citron.

6.Placera muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna 2/3 med smet.

7.Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter.

Låt svalna helt.

8.Bred över nutella och strö över strössel.


                               

Av Therese Gustafsson - 17 oktober 2011 08:23

Förra veckan blev det två spinningpass.1 pass på onsdagen på 45 minuter och sedan fredagen på 55 min.

Denna vecka ska jag, förrutom att köra spinning tisdag och fredag och ett corepass, även gå ut och löpa.Behöver dock inhandla lite bättre löparkläder till lite kyligare klimat.

jojo.

Av Therese Gustafsson - 17 oktober 2011 08:04

Vilja, vilja av stål! Det har min lilla treåring.Det är säkerligen något positivt och så, men det är otroligt energikrävande, för mig alltså.


Tillåt mig att ge er ett exempel. Noel vill ha gröt med sylt på, Noel får gröt med sylt .Här kommer "problemet" det är inte tillräckligt med sylt, enligt honom alltså, jag tycker att det är en alldeles normal mängd för mängden gröt.Han rör runt med skeden i gröten/sylten och där vill gossebarnet hävda att det inte längre finns någon sylt kvar, nä det syns ju inte nu.Det blir bara "prickar" som sötnöt säger. Jag försöker att säga, till en redan riktigt uppretad 3-åring att det blir inge mer sylt. Nu inser jag att han är inte mottaglig för resonemang och jag går, ingen idé att försöka då han är förbannad.Vi väntar på att stormen ska dra över.


Tyra tycker att jag bara ska ge honom mer sylt, så det blir lungt och tyst. Jag förklarar för henne att han inte ska "lära sig" att man kan skrika till sig saker och har jag sagt nej, så menar jag nej! Ok, jag erkänner, jag är inte alltid lika konsekvent och duktig)


Här tänker jag till lite.

För är det ändå inte lite så att folk som skriker sig till saker, oavsett om man är barn eller vuxen oftast får som dom vill.Den som strular och är allmänt pain in the as får som dom vill.Kanske borde man lära barnen att den som skriker högst och längst får det dom vill ha?


Vad tycker ni?

Av Therese Gustafsson - 17 oktober 2011 07:16

Jag har tagit ledigt denna vecka.Hade tänkt att hinna med en massa saker.Planera och fixa. I lördags natt fick Noel feber, så jag har båda barnen hemma idag.Får se hur dagen blir. Noel sover forfarande!


Av Therese Gustafsson - 16 oktober 2011 13:15

Efter att jag sett recensionen från Maria´s blogg på dessa två böcker(Maria är en mycket pålitlig källa inom detta område) "Nigellas jul" och" Hello cupcake" så vågade jag slå till..Hon gav dom 5+ av 5 möjliga.Och jag är mer än beredd att hålla med. Det är fina bilder och det ser ut att vara riktig smaskiga recept i böckerna, och då har jag inte ens hunnit bakat och smakat något än, men det kommer! Snart är det jul :)

 




Ovido - Quiz & Flashcards